7. grupa

,,Sprīdīši’’
bērnu vecums: 5-7gadi
mācību valoda – latviešu valoda, tālrunis - 37124337307

Pirmsskolas izglītības skolotājas: Marika Kuzmina, Elita Petrikaite
Skolotāja palīgs: Sigita Jatuža

Vai tas rīts vai vakars vēls, mēs zināt gribam daudz:
Kāpēc virs galvas saulīte un kāpēc lietus līst?
Kāpēc pa ziemu sniedziņš snieg un rudenī jau līst?
Mēs prasām audzinātājai, lai saka mums tūlīt,
Jo zināt gribam tagad....

 Šeit ir radīti apstākļi, kas motivē piecgadīgu sešgadīgu bērnu darbībai, ņemot vērā manu personību, spējas, prasmes un iepriekšējo pieredzi. Manā dzīvē ienāk daudz pārsteigumu un jaunumu. Skolotājas - padomdevējas un citi pieaugušie palīdz man saskatīt ikdienišķo un neparasto tuvākajā apkārtnē,  ar izdomu bagātināt katras dienas uzdevumus.

Grāmatas sniedz priekšstatus par gadalaiku ritumu, mēnešiem, nedēļām un dienām. Tās veicina bērniem pirmo zināšanu apguvi, izmantojot dažādus uzdevumus.

Kad kastēs  sakārtoti zīmuļi, krāsas, krītiņi, papīri un citas mantas, tad var sākt domāt arī par roku un galvas darbiem, ko sauc par mācīšanos.

ES labprāt pildu roku vingrinājumus.

No 5 gadiem ES pārvelku līnijas; savelku punktus; pārvelku burtus un ciparus, zīmes; pārvelku rakstus un zīmēju tos; pārvelku punktētus zīmējumus. No 6 gadiem ES labi izkrāsoju sīkas lietas, burtus; precīzi pārvelku līnijas, burtus, vārdus.

Katrā izdevīgā situācijā ES paužu savu vajadzību mācīties, interesējos par rakstīšanu un lasīšanu...

 Pastāvīga saskarsme un mutiskās un rakstiskās valodas pieredze dažādos veidos palīdz bērniem veidot personiskos uzskatus par to, ko nozīmē būt izglītotam lasīšanā un rakstīšanā.

 Lai ES būtu gatavs un rakstīšana sagādātu prieku, jāturpina  sagatavot roku. To veicinās  liešanas, bēršanas vingrinājumi, pīšana, griešana, tveršana, taustīšana, dažādu priekšmetu kontūru apvilkšana ar trim rakstīšanas pirkstiem, šūšana, dažādi vingrinājumi un spēles ar rindu veidošanu, ievērojot rakstīšanas virzienu, dažādi taustes vingrinājumi, vingrinājumi ar apļveida kustībām (galda slaucīšana, putekļu slaucīšana).

Grupas telpā ES varu izjust smiltis ar tausti.
Rotaļas ar  kinētiskām smiltīm šķiet teju vai maģiskas. Tās no parastajām smiltīm atšķiras ar to, ka atrodas pastāvīgā kustībā. Spēlēm ar šīm smiltīm piemīt gandrīz hipnotizējošs efekts - tās ļoti nomierina un palīdz koncentrēties. Lieliska alternatīva mālam vai citiem veidošanas materiāliem, turklāt ar šīm smiltīm var rotaļāties iekštelpās, saglabājot tīrību - to graudiņi nelīp pie rokām vai mēbelēm, bet tikai viens pie otra.

 Pasaule ir lielu un mazu brīnumu pilna. ES labprāt iepazīstos ar skaņu, burtu un vārdu pasauli...

 5-6 gadus veco bērnu apmācībā uzsvars tiek likts uz skaņu uztveri, saklausīšanu un to tīrrunas veidošanu. Tiek turpināts strādāt pie artikulācijas aparāta attīstīšanas un pilnveidošanas.  Sistemātiski  veikta skaņu analīze, noteikts skaņas daudzums un skaņas vieta vārdā.


Vārda analīzes procesā vienlaicīgi ES iepazīstos ne tikai ar skaņu simboliskajiem apzīmējumiem, bet  arī  ar burtu, kā skaņas apzīmētāju.

Darbojoties, ES  nostiprinu izpratni par skaņu kā burtu rakstu zīmi. Grupā tiek dota iespēja veikt dažādus vingrinājumus ar burtiem – atrast vienādus burtus, sašķirot tos, veidot no māla, rakstīt smiltīs un darboties ar saliekamajām ābecēm. Lasīsim!

 Manā grupā ir interesanti  materiāli un vingrinājumi matemātisko priekšstatu veicināšanai. Tas attīsta bērnu salīdzināšanas spēju, uzmanību, vērīgumu, iztēli, matemātisko izpratni.

Viss, kas ir grupā man apkārt, nodarbības padara saistošākas un interesantākas. Bērnam ļauj attīstīties, dodot no jauna to, ko viņš vēl nezina, tādējādi veicinot viņā vēlmi darboties vispār.

Skolotāju mērķtiecīgi organizētas spēles un rotaļas ar pamatuzdevumiem – izgriešana, zīmēšana, krāsošana un līmēšana- rosina mani koncentrēt uzmanību, novērot, meklēt, salīdzināt un ievērot, attīsta gan redzes, gan kustību koordināciju un daudzas citas skolas gaitām nepieciešamās īpašības.

 Bērna attīstībā tik nozīmīgas ir vizuālās mākslas un rokdarbu nodarbības. Svarīgāk ir veidot no plastilīna, griezt ar šķērēm, šūt, tad arī veiksies  burtu rakstība.
Tā kā rakstīšana prasa  gribu  un  koncentrēšanos, jāturpina  trenēt šīs prasmes.


Griežot mācību pulksteni, ES atklāju sakarību starp sekundēm, minūtēm un stundām.

 Uzdevumu izpilde MAN kļūst par izpriecu, nevis pienākumu.

 Bērni atdarina dzirdētās skaņas un redzētās darbības.
Ar sajūsmu iztēlojoties īstenību, viņi ar kustībām un skaņām reaģē uz jaunām situācijām.

 Īsi  sakot, ES rotaļājos. Pieaugušie šo rotaļu atbalsta un tā kļūst līdzīga teātrim: mākslas veidam, sabiedriskai darbībai, mācīšanās veidam. ,,Spēļu nauda’’ un īstas nelielas vērtības monētas dod iespējas trenēties klasificēšanā un rēķināšanā.

Kādā lomā ES šodien varētu iejusties?

Būšu TĒTIS… vislabākais tētis pasaulē! ES rūpēšos par mazuli, vadīšu auto, iešu uz zooloģisko dārzu, mēģināšu risināt reālās dzīves uzdevumus

Ar lomu rotaļu palīdzību ES mācos koncentrēties, vingrinu iztēli, izmēģinu jaunas idejas, iejūtos pieaugušo lomā un iegūstu pārliecību, ka ES pārvaldu savu pasauli. Līdzīgā veidā, mācoties izteikt savas domas, jūtas un emocijas, ES sāku labāk apzināties skaistumu, ritmu un savas apkārtnes uzbūvi un savu ķermeni.

Lieli ļaudis, gudri ļaudis
Tie visi ,,Sprīdīši’’.
Tie izšķīla valodiņu
Kā no rieksta kodoliņu.

Radošajās lomu rotaļās ES veicu darbības, kas palīdz attīstīt visus piecus uztveres veidus; attīsta ekspresīvo (vārdi, kurus bērns jau izrunā) un receptīvo valodu (bērnam saprotamie vārdi, bet kurus viņš vēl neizrunā); palīdz saskatīt sistēmas un izpratnes attiecības; ļauj izprast likumsakarības; veicina radošo domāšanu un pieeju problēmā; paaugstina pašcieņu; attīsta jūtu un emociju izteiksmes veidus; attīsta mazo muskuļu un lielo muskuļu precīzo kustību prasmes; ļauj izbaudīt bērnības prieku un brīvības izjūtu. Lomu rotaļas ir saistītas ne vien ar abstraktu jēdzienu veidošanos, bet arī ar priekšmetiem, kas ietilpst mācību programmā.

Saulaina palodze, uz kuras ES rūpējos par dažādiem augiem un stādiņiem. Eksperimenti ar magnētiem, dzels skaidiņām un citiem metāla objektiem palīdz attīstīt novērošanas, salīdzināšanas, prognozēšanas un komunikācijas prasmes.

 Pirmsskolas dabaszinātņu  programmas pamatā ar aktīva izpēte. Gūtā pieredze palīdz attīstīt visu mūžu noderīgas prasmes:
Novērošana
. Temperatūra, vējš, mākoņi, krāsas, formas, faktūras, smaržas.
Jautājumu uzdošana
. Kas grims? Kas peldēs pa virsu? Kur var atrast putna ligzdu? Cik ātri izkusīs sniegs?
Salīdzināšana.
Kurš trauks ir ietilpīgāks? No kurām sēklām izaug visgarākais augs?
Klasificēšana.
Savākt lapu kolekcija. Tad salikt gludās lapas vienā maisiņā, bet raupjās –otrā.
Pavēstīšana.
Pastāstīt stāstiņu par čūsku. Uzzīmēt savu dārzu. Pastāstīt, kas jādara, lai ķieģeļi nekristu ārā no kravas mašīnas.
ES varu turpināt  prasmju sarakstu ar to lietošanas piemēriem vēl un vēl.

Lego vai konstruktori piedāvā neierobežotas iespējas celtniecībai: ES būvēju ēkas, torņus, transporta līdzekļus un citus objektus.  Tie bērniem dod iespējas eksperimentēt. Rotaļas ar šiem materiāliem un dažādi piederumi,  palīdz MAN apgūt matemātikas jēdzienus (rakstu, periodu, pamata un kārtas skaitļus, izpratni par teritoriju un salīdzināšanu pēc izmēriem).

Uzbūvējot no konstruktora klucīšiem rampas, tiltus un tuneļus, ES apgūstu zināšanas par līdzsvaru, izturību un stabilitāti. Tādejādi tiek likti pamati izpratnei par arhitektūru, modeļiem, simetriju un dizainu.
Rotaļājoties kopā ar draugiem, man izdodas izzināt daudzko jaunu un interesantu!

Ko dara rūķi pļaviņā?
Draiskojas bariņā.
Ko dara Sprīdīši grupiņā?
Arī draiskojas bariņā!
Un skolotājām ir grūti
Atšķirt tos, kuri nav rūķi.

 

Lai katra diena atklājumu pilna!

Bērni piedalās Džimbas drošības programmas nodarbībās  Jeļenas Semjonkinas-Getmaņukas vadībā. Sarežģītas lietas tiek pasniegtas caur mūziku, filmiņām, lomu spēlēm vienkārši un dabiski.

ES mācos ar prieku, kļūstu gudrāks, pārliecinošāks un drošāks.

 Džimbas īpašais sveiciens!

Katram bērnam ļauts apzināties, ka visas dzīves norises ir savstarpēji atkarīgas.

 ES tieku rosināts apzināties savu lomu un atbildību mūsdienu mainīgajā sabiedrībā, vajadzību pieņemt lēmumus un izdarīt izvēli.

 ES EJU UZ DZIMŠANAS DIENAS SVINĪBĀM!

Ļauj šodien Tevi samīļot
Un lielu laimi vēlēt!
Tev daudzi roku sniegs
Un mums par to ir prieks!

 Mana drauga dzimšanas  diena

 


back home

Created by Media-Squat

Credits:
Wads Mironovs, Zinovy Lipinsky, Sina Bentacore, Kat Zopanka, Artur Dambergs, Eugene Aons, Ricardo Manuel Cahnalho (brazil), Egor Matrosov.

Special thanks:
Artur, Kerija, Nastya, Vika, Ganja.